ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Powiatu Nowotomyskiego
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XIX/118/2005 Rady Powiatu Nowotomyskiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nowym Tomyślu za 2004 r.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2005-05-30 13:37:17 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne, informacja należąca do archiwum

Akapit nr - brak tytułu

Na podstawie art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003r. Nr 86, poz. 804 ze zmianami) i art. 12 pkt 11) ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 ze zmianami) uchwala się co następuje:

§ 1

Zatwierdza się sprawozdanie z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nowym Tomyślu za 2004r. stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Zatwierdzone sprawozdanie za 2004r. przesyła się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Delegatura w Poznaniu.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów w Nowym Tomyślu.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
do Uchwały Nr XIX/118/2005
Rady Powiatu Nowotomyskiego
z dnia 21 lutego 2005 r.



Art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2003r. Nr 86, poz. 804 ze zmianami) ustala dla Powiatowych Rzeczników Konsumentów obowiązek corocznego przedkładania Radzie Powiatu do zatwierdzenia rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim.
Realizując ten ustawowy wymóg przedkładam stosowny projekt uchwały.
 
                                                                                     Przewodniczący Rady
                                                                                     mgr Andrzej Wilkoński
Załącznik do Uchwały

Sprawozdanie z działalności
Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nowym Tomyślu
za 2004 rok


Rada Powiatu Nowotomyskiego uchwałą Nr IX/46/99 z dnia 30 sierpnia 1999r. na funkcję Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nowym Tomyślu powołała Stanisława Tumaniewicza. Zadania jakie wykonuje rzecznik konsumentów są określone w art. 37 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2003r. Nr 86, poz. 804 ze zmianami).

1. Do zadań rzecznika konsumentów w szczególności należy:
1) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.

2. Rzecznik konsumentów może w szczególności wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępować za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów.
3. Rzecznik konsumentów w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
4. Rzecznik Konsumentów jest obowiązany przekazywać na bieżąco delegaturom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wnioski i sygnalizować problemy dotyczące ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań na szczeblach administracji rządowej.

Większość skarg zgłaszanych do Rzecznika jest skutkiem braku znajomości podstawowych przepisów prawnych dotyczących praw konsumentów co prowadzi do prób oszustw oraz nierzetelnych informacji ze strony przedsiębiorców lub sprzedawców. Przedsiębiorcy bardzo często nie chcą załatwiać słusznych reklamacji konsumentów odsyłając konsumenta reklamującego towar do producenta lub hurtownika. Zdarza się również, że nie informują w ogóle o sposobie załatwienia reklamacji.

Do Rzecznika Konsumentów zgłaszane są coraz poważniejsze sprawy dotyczące przede wszystkim:
- zakupu towarów (sprzęt AGD, sprzęt elektroniczny),
- usług ubezpieczeniowych.
WYKAZ SPRAW ZGŁOSZONYCH POWIATOWEMU RZECZNIKOWI KONSUMENTÓW
W NOWYM TOMYŚLU:

L.p. Rodzaj sprawy Liczba spraw Problemy, z którymiw danym przypadkuzwracają się konsumenci
1. Reklamacja obuwia. 4 - brak znajomości u sprzedawców podstawowych przepisów dotyczących gwarancji jakości,- celowe zwodzenie konsumenta,- przedłużanie ustawowych terminów załatwienia reklamacji,- zarzucanie konsumentom celowego niszczenia towaru.
2. Reklamacja dot. zakupu i montażu urządzenia grzewczego. 1 - niezgodność towaru z umową,- zła jakość usługi,
3. Reklamacja drukarki. 1 - niezgodność towaru z umową,
4. Reklamacja uszycia żakietu damskiego. 1 - zła jakość usługi,
5. Reklamacja kierownicy do komputera. 1 - niezgodność towaru z umową,
6. Reklamacja krycia suki Labrador. 1 - zła jakość usługi,
7. Reklamacja dot. niesłusznie pobranej opłaty za przyłączenie do sieci energetycznej. 1
8. Skarga na firmę dot. zagubienia kurtki podczas czyszczenia. 1
9. Reklamacja w systemie argentyńskim. 2 - odstąpienie od umowy,
10. Skarga na PKP – niesłusznie pobrana kara za bilet. 1
11. Reklamacja związana z pobraniem zaliczki na zakup samochodu. 1 - odstąpienie od umowy,
12. Reklamacja karty telefonicznej. 1 - niespełnienie warunków umowy,
13. Reklamacja patelni. 1 - zła jakość zakupionego towaru,
14. Reklamacja bluzki. 1 - zła jakość zakupionego towaru,
15. Reklamacja wózka dziecięcego. 1 - zła jakość zakupionego towaru,
16. Reklamacja usług świadczonych przez CYFRA +. 2 - niespełnienie warunków umowy,


PORADY PRAWNE UDZIELANE TELEFONICZNIE:

Lp. Rodzaj sprawy Liczba spraw Porady prawne udzielane konsumentom telefonicznie
1. Zadatek i zaliczka na poczet kupna samochodu od osoby znajomej. 2 - porada prawna,
2. Umowa ubezpieczenia „posagowe”. 7 - sposób postępowania wobec PZU i ewentualnie droga sądowa,- porada prawna,
3. Reklamacja obuwia. 9 - tryb dochodzenia roszczeń- odstąpienie od umowy,
4. Skarga dot. ubezpieczenia NW w Warcie. 1 - roszczenia z tytułu umowy,
5. Skarga dot. zawarcia umowy kredytu. 1 - wniesiono pismo do Arbitra Bankowego,
6. Skarga na działalność Poczty Polskiej. 1 - interwencja w tej sprawie,
7. Reklamacja części do samochodu. 1 - interwencja w tej sprawie,
8. Reklamacja usług świadczonych przez CANAL +. 3 - porada prawa,
9. Reklamacja usługi bankowej. 1 - porada prawna,
10. Reklamacja dekodera. 1 - odstąpienie od umowy,
11. Skarga na PZU dot. emerytury w następstwie wypadku. 1 - porada prawna,
12. Reklamacja okien. 3 - porada prawna,
13. Pożyczka zaciągnięta w systemie argentyńskim. 4 - porada prawna,- interwencja w tej sprawie,
14. Reklamacja samochodu. 1 - porada prawna,
15. Reklamacja usług TP S.A. dot. doładowania karty. 1 - porada prawna,
16. Skarga na usługi telekomunikacyjne i bankowe. 1 - porada prawna,
17. Skarga na Linie Lotnicze AIR – France dot. zagubionego bagażu. 1 - porada prawna,
18. Roszczenia wobec PZU z tytułu ubezpieczenia OC. 1 - porada prawna,
19. Reklamacja spodni. 1 - interwencja w tej sprawie,
20. Skarga na ZGKiM dot. rozliczenia za ciepło. 1 - porada prawna,
21. Reklamacja odtwarzacza Video. 2 - porada prawna,
22. Reklamacja telewizora. 1 - porada prawna,
23. Reklamacja patelni. 1 - interwencja w tej sprawie,
24. Reklamacja usług budowlanych. 1 - porada prawna,
25. Reklamacja komputera. 1 - porada prawna,
26. Reklamacja kurtki. 1 - interwencja w tej sprawie,
27. Reklamacja odtwarzacza płyt. 2 - porada prawna,


Około 95% spraw załatwianych jest w drodze ugody zgodnie z interesem konsumenta i przepisami prawa. Wartość przedmiotu sporu w zgłaszanych sprawach przekracza przeważnie kwotę 600 zł.
Najczęściej Rzecznik udziela porad, ale dość często również wymagana jest interwencja u sprzedawcy bądź przedsiębiorcy. Sprzedawcy dbając o dobry wizerunek firmy najczęściej zaspokajają roszczenia kupującego. Są również przypadki gdy sprzedawca mając małą konkurencję na rynku nie zgadza się na polubowne załatwienie sprawy. W takich przypadkach konsumenci są informowani o możliwości dalszego dochodzenia roszczeń. Kupujący korzystają wówczas z pomocy Polubownego Sądu Konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej. Jeżeli konsument zdecyduje się wnieść powództwo do sądu cywilnego wówczas Rzecznik pomaga zainteresowanemu sporządzić pozew i przygotować wszelkie dokumenty niezbędne do załatwienia sprawy. Interwencję podejmuje się bardzo często telefonicznie chcąc jak najszybciej pomóc konsumentowi. Natomiast w sprawach bardziej złożonych interwencja ma formę pisemną. W porównaniu z 2003r. nastąpił wzrost spraw załatwianych przez Rzecznika o ponad 30 %.
Zdarza się również tak, że o wyjaśnienie pewnych kwestii prawnych zwracają się do Rzecznika przedsiębiorcy prowadzący działalność handlową.
Zainteresowani proszą o wyjaśnienie problemów dotyczących składania przez konsumentów reklamacji i interpretacji obowiązujących w tej sprawie przepisów prawa.
Z dniem 3 sierpnia 2004r. weszły w życie przepisy zakazujące przedsiębiorcom finansowania zakupu towarów i usług w tzw. „systemie argentyńskim”.
Wyposażono również Rzeczników w prawo składania wniosków o ukaranie do Sądu Grodzkiego za wykroczenia sprzedawców polegające na naruszaniu obowiązku udzielenia Rzecznikowi Konsumentów informacji będących przedmiotem jego wystąpienia.
Przepis ten zmusza sprzedawców do udzielania Rzecznikowi odpowiedzi na jego pisma. Zdarzało się bowiem, że sprzedawcy nie udzielali odpowiedzi na wystąpienia Rzecznika.
Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Federacja Konsumentów i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przysyłają Rzecznikowi fachowe wydawnictwa konsumenckie, orzecznictwo Sądów w sprawach konsumenckich. Organizacje te są również organizatorami szkoleń dla Rzeczników. W 2004r. Rzecznik uczestniczył w 3 szkoleniach organizowanych dla Powiatowych Rzeczników Konsumentów.
Wśród konsumentów i przedsiębiorców Rzecznik rozprowadza broszury, materiały informacyjne dot. różnych zagadnień konsumenckich.

W 2004r. Rzecznik przeprowadził 11 pogadanek dla młodzieży na temat prawa konsumenckiego w:
- Zespole Szkół Nr 3 na Os. Północ w Nowym Tomyślu - 3 pogadanki,
- Zespole Szkół Nr 2 na ul. Sczanieckiej w Nowym Tomyślu - 4 pogadanki,
- Zespole Szkół w Starym Tomyślu - 2 pogadanki,
- Zespole Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Trzciance - 1 pogadanka,
- Zespole Szkół Ogólnokształcących i Policealnych w Nowym Tomyślu - 1 pogadanka.

W maju 2004r. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich w Warszawie zorganizowało konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych pt. „Reklama prawdę Ci powie”. Do szkół ponadpodstawowych na terenie powiatu nowotomyskiego zostały rozesłane broszury na temat działania reklamy oraz prawidłowych zasad żywienia. Udział uczniów w konkursie przyczynił się do pogłębiania wiedzy konsumenckiej wśród młodzieży Szkół. Laureaci zostali wyłonieni przez jury Stowarzyszenia Konsumentów Polskich w terminie do 25 sierpnia 2004r.
W lutym 2004r. w Konkursie Powiatowym II Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej wyłonionych zostało 6 laureatów, z których trzech pierwszych pojechało na Konkurs Wojewódzki do Poznania, który odbył się w marcu 2004r.
W 2004r. w październiku Powiatowy Rzecznik uzyskał informację z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o przeprowadzanej kolejnej III edycji Olimpiady wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Honorowymi patronami Olimpiady są Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Pan Cezary Banasiński oraz Marszałek Województwa Wielkopolskiego - Pan Stefan Mikołajczak. W grudniu 2004r. szkoły ponadgimnazjalne z terenu powiatu nowotomyskiego zostały poinformowane o przeprowadzanej Olimpiadzie. Ze szkół z terenu powiatu nowotomyskiego dostarczono do Starostwa Powiatowego w Nowym Tomyślu łącznie 34 prace z 6 Szkół. Do III Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej przystąpiły następujące szkoły:
1. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Policealnych w Nowym Tomyślu,
2. Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Tomyślu,
3. Zespół Szkół Nr 3 w Nowym Tomyślu,
4. Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Trzciance,
5. Zespół Szkół w Starym Tomyślu,
6. Zespół Szkół Nr 2 w Zbąszyniu.
W styczniu 2005r. przeprowadzono postępowanie kwalifikacyjne, w którym wyłoniono 19 uczniów na Konkurs Powiatowy. Konkurs Powiatowy III Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej odbędzie się 16 lutego 2005r. w Zespole Szkół Nr 3 w Nowym Tomyślu. Konkurs Wojewódzki odbędzie się w marcu 2005r.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów utrzymuje kontakty z lokalną prasą oraz współpracuje z:
- Wojewódzkim Inspektoratem Inspekcji Handlowej w Poznaniu,
- Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów – Delegatura w Poznaniu,
- Rzecznikami Konsumentów z terenu województwa wielkopolskiego.

Instytucja Rzecznika, służącego fachową radą, stanowi przede wszystkim wyjście naprzeciw konsumenta. Wszystkie sprawy trafiające do rzecznika są załatwiane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Dostrzega się konieczność ciągłej edukacji zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców w zakresie prawa konsumenckiego.
Nowy Tomyśl, dnia 7 lutego 2005r.
                                                                                      Powiatowy Rzecznik Konsumentów
                                                                                          mgr Stanisław Tumaniewicz

Akapit nr - brak tytułu

Uchwała Nr XIX/118/2005 Rady Powiatu Nowotomyskiego w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Nowym Tomyślu za 2004 r.
« powrót do poprzedniej strony