ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Powiatu Nowotomyskiego
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: LIV/467/2023Drukuj informacjęAkt prawny: LIV/467/2023

Szczegóły informacji

LIV/467/2023

Rodzaj: Uchwała

Status: Częściowo unieważniony

Sesja: LIV/2023

Kadencja: VI kadencja 2018-2024

Data podjęcia/podpisania: 2023-12-06

Data wejścia w życie: 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, ale nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 2024r.

Data zakończenia: 2024-12-31

Publikacja w Dz. Urz. Woj. z roku: 2023 pozycja 11843, opublikowano dnia: 2023-12-12

Tytuł aktu:

Uchwała Rady Powiatu Nowotomyskiego nr LIV/467/2023 w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz wysokości kosztów z tym związanych.

Uchylenie/zmiana opis:

Rozstrzygnięcie nadzorcze orzeka nieważność §5 uchwały nr LIV/467/2023 Rady Powiatu Nowotomyskiego z dnia 6 grudnia 2023r.

Na podstawie:

art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r, poz. 1526) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.), w związku z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 02 sierpnia 2023r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2024 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym

Treść:

Uchwała Nr LIV/467/2023
Rady Powiatu Nowotomyskiego
z dnia 6 grudnia 2023 r.
 
w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz wysokości kosztów z tym związanych.
 
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r, poz. 1526) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 ze zm.), w związku z obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 02 sierpnia 2023r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2024 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym Rada uchwala, co następuje:
 
§ 1. Ustala się następujące wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi:
1) za rower lub motorower                                                                               –166,00 zł,
2) za motocykl                                                                                                     –255,00 zł,
3) za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t                              –665,00 zł,
4) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t do 7,5t       –768,00 zł,
5) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5t do 16t        –1230,00 zł,
6) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16t                    –1813,00 zł,
7) za pojazdy przewożące materiały niebezpieczne                                      –2205,00 zł,
8) za hulajnogę elektryczną lub urządzenie transportu osobistego           –153,00 zł.
 
§ 2. 1. Ustala się następujące wysokości opłat netto za 1 dobę przechowywania
pojazdu na parkingu strzeżonym wyznaczonym przez Starostę:
1) za rower lub motorower                                                                              –26,00 zł,
2) za motocykl                                                                                                     –30,00 zł,
3) za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t                              –55,00 zł,
4) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t do 7,5t       –60,00 zł,
5) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5t do 16t        –112,00 zł,
6) za pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16t                     –196,00 zł,
7) za pojazdy przewożące materiały niebezpieczne                                        –290,00 zł,
8) za hulajnogę elektryczną lub urządzenie transportu osobistego            –26,00 zł.
2. Opłatę nalicza się za każdą dobę parkowania pojazdu na parkingu strzeżonym.
 
§ 3. Ustala się wysokość kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, a następnie odstąpienia od jego usunięcia w wysokości 50% opłaty określonej w § 1 uchwały.
 
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
 
§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, ale nie wcześniej niż z dniem 1 stycznia 2024r. i obowiązuje do dnia 31 grudnia 2024r.
 
 
 
Przewodnicząca Rady Powiatu Nowotomyskiego


Renata Gruszka
 
 
Uzasadnienie
do uchwały nr LIV/467/ 2023
Rady Powiatu Nowotomyskiego
z dnia 6 grudnia 2023 r.
 
w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz wysokości kosztów z tym związanych.
 
Na podstawie art. 130a ust.5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023., poz. 1047 ze zm.) dalej Prd, usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z drogi w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2 tego artykułu, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
 
Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy Rada Powiatu ustala corocznie w drodze uchwały wysokość opłat za usuwanie pojazdów z dróg danego powiatu oraz przechowywanie usuniętych pojazdów na parkingu strzeżonym, a także wysokość kosztów w przypadku, gdy dyspozycja usunięcia pojazdu zostanie wydana, a następnie odstąpiono od usunięcia pojazdu - biorąc pod uwagę obwieszczenie ministra właściwego do spraw finansów publicznych w sprawie ogłoszenia maksymalnych stawek za usuniecie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym. Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 02 sierpnia 2023r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2024 r. maksymalnych stawek opłat za usuniecie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym ukazało się w Monitorze Polskim w dniu 7 sierpnia 2023r. (M.P. z 2023, poz. 805).
 
Zaproponowana wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Zgodnie z art. 130a ust. 6 Prd Rada Powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczności sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem.
 
Analiza przesłanek ustawowych przedstawia się następująco:
1.Koszty usuwania i przechowywania pojazdów.
Powiat nowotomyski zadania usuwania pojazdów oraz prowadzenia parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych z drogi realizuje przez podmiot zewnętrzny. Wybór tego podmiotu następuje w trybie zapytania ofertowego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. -Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 1605 ze zm.). Ustalone w wyniku postępowania stawki wynagrodzenia dla wybranego podmiotu w roku 2023 kształtują się następująco:
 
 
L.p
Rodzaj pojazdu
Cena za holowanie brutto
Cena za przechowywanie
za 1 dobę brutto
1.
Rower lub motorower
60,00
1,00
2.
Motocykl
250,00
3,00
3.
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t
580,00
40,00
4.
Pojazd o dmc powyżej 3,5 t do 7,5 t
500,00
120,00
5.
Pojazd o dmc powyżej 7,5 t do 16 t
950,00
88,00
6.
Pojazd o dmc powyżej 16t
1500,00
140,00
7.
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne
1500,00
140,00
8.
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego
50,00
1,00
Przedstawione powyżej koszty stanowią dolne ograniczenie wysokości uchwalanych stawek, ponieważ przyjęcie ich na poziomie niższym oznaczałoby konieczność dofinansowania kosztów z dodatkowych środków.
2.Konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów.
W odniesieniu do przesłanki "konieczności sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów" wskazać należy, że tak sformułowana wytyczna wymaga wcześniejszego wyjaśnienia użytego w niej pojęcia: "sprawność realizacji zadań". Sprawność działań jest podstawowym pojęciem prakseologii. W klasycznym podejściu na sprawność działania składają się: skuteczność - wyrażająca zgodność wyniku z celem; ekonomiczność - wyrażająca stosunek wyniku użytecznego do kosztu, a działanie jest uznawane za ekonomiczne, gdy ekonomiczna wartość wyniku jest wyższa niż wysokość poniesionych w związku z tym kosztów. Celem zadania polegającego na usuwaniu pojazdów z drogi w trybie art. 130a Prd, co można stwierdzić po analizie przesłanek usunięcia pojazdu, jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Spośród przesłanek usunięcia pojazdu z drogi można wyodrębnić dwie grupy, a mianowicie:
- usunięcie z uwagi na pozostawienie pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i stanowi dolegliwość dla innych, w szczególności utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu
- zatrzymanie pojazdu, który z różnych względów – związanych z samym pojazdem bądź też z osobą nim kierującą, nie powinien się w danym miejscu lub okolicznościach poruszać.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrożenia bezpieczeństwa, lecz również poprzez prewencję indywidualną jak i ogólną. Warto odnotować, że zwrócił na ten aspekt uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z dnia 14 sierpnia 2014r. sygn. II SA/GI387/14 stwierdził: „…wysokość stawek za przechowywanie pojazdów usuwanych z drogi jest ustalana na podstawie art. 130 a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym, które różnią się w sposób zdecydowany od stawek opłat pobieranych na innych parkingach miała na celu (i ma nadal na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów ) nie tylko zwrot kosztów poniesionych przez dozorców i należne im z tego tytułu wynagrodzenie, ale przede wszystkim dyscyplinowanie właścicieli czy dysponentów usuwanych w z drogi pojazdów stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bądź naruszających inne przepisy. Dowodów na tego rodzaju funkcję pełnioną przez przedmiotowe opłaty dostarczają wprost aktualnie obowiązujące przepisy art. 130 a ust. 6 i następne ustawy Prawo o ruchu drogowym.”. Nie należy tego mylić z sankcyjnym charakterem opłaty, lecz właśnie upatrywać w tym działania sprzyjającego sprawności realizacji zadania określonego w art. 130a Prd. Sprawność będzie zatem polegała nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi. Będzie to zarówno skuteczne (osiągnięcie celu związanego z bezpieczeństwem), jak i ekonomiczne.
Dodatkowo z aspektem ekonomiczności wiąże się ujęcie w kalkulacji opłat różnicy między ogólnymi kosztami realizacji zadania, a realnie uzyskanymi dochodami – zarówno z opłat, o których mowa w art. 130a ust. 5c jak i zwrotu kosztów, o których mowa w art.130a ust. 10h Prd. Przyjąć bowiem należy, że pod pojęciem kosztu występującego w definicji ekonomiczności należy rozumieć dodatkowy koszt ponoszony ze środków publicznych. Im ten koszt jest mniejszy, tym ekonomiczność, a zatem i sprawność realizacji zadania jest wyższa. Należy w tym miejscu zauważyć, że zadanie usuwania z drogi i przechowywania usuniętych pojazdów określone w art. 130a w powiecie nowotomyskim wykazuje spory deficyt, który spowodowany jest niemożnością wyegzekwowania kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania. Powyższe wynika z konieczności ponoszenia kosztów wynagrodzenia dla wykonawcy za przechowywanie pojazdów, które nie zostały odebrane przez właścicieli i w stosunku, do których toczą się postępowania sądowe o przepadek na rzecz powiatu.
Wysokość opłat za usunięcie pojazdów z drogi i ich przechowywanie oraz wysokość kosztów z tym związanych zaproponowana w projekcie uchwały ustalona została na podstawie przeprowadzonej kalkulacji cen usług usuwania i przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym na terenie powiatu nowotomyskiego z uwzględnieniem stawek ogłoszonych w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 02 sierpnia 2023r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2023r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym. Kalkulację tą przedstawia poniższa tabela.
 
 
 
 
 
L.p
Przedsiębiorca
Cena za holowanie w zł (brutto)
Cena za przechowywanie z 1 dobę w zł (brutto)
Rower lub motorower
Motocykl
Poj. o dmc do 3,5 t
Poj. o dmc od 3,5 t do 7,5 t
Poj. o dmc od 7,5 t do 16 t
Poj. o dmc powyżej 16 t
Poj. Przewożący mat.
niebezpieczne
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego
Rower lub motorower
Motocykl
Poj. o dmc do 3,5 t
Poj. o dmc od 3,5 t do 7,5 t
Poj. o dmc od 7,5 t do 16 t
Poj. o dmc powyżej 16 t
Poj. Przewożący mat.
Niebezpieczne
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego
1.
Autonaprawa i Pomoc drogowa Krystian Konieczek
ul. Długa 27/1
64-300 Nowy Tomyśl
200,00
200,00
750,00
900,00
-
-
-
200,00
35,00
35,00
65,00
80,00
-
-
-
35,00
2.
Auto-Handel Poprawa
Sebastian Poprawa
ul. Opalenicka 1C
64-330 Sielinko
200,00
200,00
700,00
-
-
-
-
200,00
30,00
30,00
65,00
-
-
-
-
30,00
3.
Pomoc Drogowa
Usługi Transportowe Auto Handel
Rafał Frącek
ul. Podmiejska 2
64-360 Nądnia
150,00
300,00
600,00
800.00
2400.00
3000,00
3000,00
150,00
30,00
40,00
50,00
70,00
150,00
250,00
500,00
30,00
4.
Firma Handlowo Usługowa,
,A. M. Service" Paweł Cybal
Karpicko ul. Podgórna 28.
(obecny wykonawca
- ceny obowiązujące w roku 2022r
60,00
250,00
580,00
500,00
950,00
1500,00
1500,00
50,00
1,00
3,00
37,00
10,00
88,00
140,00
14,00
1,00
5.
Maksymalne stawki opłat obowiązujące w 2023roku, określone w Obwieszczeniu Ministra Finansów
 z dnia 02 sierpnia 2023r.
166,00
324,00
697,00
871,00
1230,00
1813,00
2205,00
166,00
32,00
43,00
60,00
79,00
112,00
199,00
290,00
32,00
Cena średnia zaokrąglona do pełnych złotych
(średnia arytmetyczna)
155,00
255,00
665,00
768,00
1527,00
1921,00
2235,00
153,00
26,00
30,00
55,00
60,00
117,00
196,00
310,00
26,00
                                     
 
 
Należy dodać, że w wyroku z dnia 13 stycznia 2017r., sygn.. I OSK 1916/16 Naczelny Sąd Administracyjny słusznie zauważył, że „przepis art. 130a ust. 6 ww. ustawy stanowi, że opłaty powinny być kształtowane z uwzględnieniem kosztów usuwania i przechowywania pojazdów, przy uwzględnieniu konieczności sprawnej realizacji zadań i nie mogą być wyższe niż maksymalne kwoty opłat za usunięcie pojazdu. Przewidziany ustawowo zakres kształtowania ww. opłat, w szczególności kryterium sprawnej realizacji zadań daje organowi elastyczność porównywalną w pewnym uproszczeniu do uznania administracyjnego”.
W związku z koniecznością corocznego ustalenia opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów podjęcie niniejszej uchwały jest zasadne.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Starostwo Powiatowe w Nowym Tomyślu
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-12-06
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Kierownik Wydziału Komunikacji - Arkadiusz Klorek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-12-08 10:14:53
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Piotr Dakowski
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-12-08 13:10:16
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Klaudia Kałek
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2024-04-18 13:34:14
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
98 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony